Wie kent ze niet; die heerlijke appeltaarten van de Jumbo waarbij het net lijkt alsof je oma deze net vers gebakken heeft. Wat veel mensen echter níet weten, is dat deze gemaakt worden door BACU; één van de modernste industriële brood- en banketbakkerijen van Nederland. En misschien ook wel de meest ambitieuze. Reden voor eigenaren Thijs en Jan Aldenhuijsen om op zoek te gaan naar versterking voor het directieteam. En die hebben ze gevonden. Sinds april 2022 vervult Ronald Buis de rol van operationeel directeur en Erik Weerts is sinds juni 2022 aan de slag als financieel directeur. Wie zijn deze heren, wat drijft hen en wat willen zij betekenen voor BACU? Dat vertellen ze in dit interview.

2.400 broden per uur. 60.000 worstenbroodjes per week. 68.000 liter slagroom per maand. 1.000 medewerkers. En 50 vrachtwagens die iedere dag door Nederland en België rijden om alle Jumbo’s en Hema’s te voorzien van het lekkerste brood en banket. Zomaar wat cijfers die aangeven hoe groot BACU inmiddels is, nadat bijna 120 jaar geleden de eerste generatie Aldenhuijsen de bakkerij opende.

Flinke portie ervaring

Bij groei hoort ook versterking van teams en dat is waar Erik en Ronald in beeld komen. Voordat we dieper ingaan op hun motivatie en ambitie, willen we eerst even kennismaken. Met wie hebben we het genoegen? Erik: “Ik ben 39 jaar en opgegroeid in Uden, inmiddels woon ik in Heesch. Voordat ik bij BACU terechtkwam, heb ik bijna 6 jaar bij Beter Bed gewerkt, waarvan de laatste 3 jaar als financieel directeur. Daarvoor heb ik 12 jaar als accountant bij KPMG gewerkt en beursgenoteerde ondernemingen gecontroleerd. Bij deze organisaties heb ik de business goed leren kennen. Voor mij was het tijd om op eigen benen te staan; ik wilde eindverantwoordelijk zijn. BACU kwam op het juiste moment op mijn pad. Naast het werk ben ik vader van vier kinderen, getrouwd met Pleun en vind je mij regelmatig op een wielrenfiets of met een saxofoon in de hand.”

Ronald: “Ik woon in Rheden, tegen de Posbank aan, en ben 45 jaar. Van oorsprong ben ik bakker; ik heb de bakkersopleiding gedaan en van mijn 11e tot 19e in een bakkerij gewerkt. Daarna ben ik de sector uitgegaan om een eigen bedrijf te starten op het gebied van kwaliteitszorg. Daarnaast ben ik uiteindelijk als levensmiddelentechnoloog opgeleid. De afgelopen twaalf jaar was ik werkzaam bij een multinational in de levensmiddelenindustrie, waarbij ik verantwoordelijk was voor alle externe fabrieken. Dat heb ik met veel plezier gedaan, maar op een gegeven moment was het voor mij tijd om te gaan. Ik heb het bakken nooit losgelaten; al 19 jaar lang bak ik samen met een buurman oliebollen voor familie en vrienden. Afgelopen oudjaar waren dat er 1.000! Verder besteed ik tijd aan mijn gezin met drie kinderen, loop ik regelmatig een halve marathon en ben ik topscheidsrechter bij korfbal.”

“Wij zijn niet op deze wereld om op een tent te passen. Geef ons maar complexe vraagstukken.”

– Erik Weerts

De keuze voor BACU

Dat de lunch uit eigen bakkerij komt en dat ze veel baksels mogen proeven is leuk, maar natuurlijk niet de belangrijkste reden waarom Erik en Ronald voor BACU hebben gekozen. Erik vertelt: “Ik ken BACU al langer, omdat ik in Uden heb gewoond. De afgelopen jaren zag ik dat ze heel ondernemend waren en flink aan de weg timmerde. Toen ze de Hema bakkerijen overnamen, werd ik benaderd. Ik was enthousiast, omdat ik zag dat er veel gebeurde. Daarover wilde ik meer weten en tijdens de gesprekken werd ik alleen maar enthousiaster. Nu ben ik als financieel directeur eindverantwoordelijk voor de financiële gang van zaken waaronder de salarisadministratie en it. Het mooie vind ik dat je hier echt invloed hebt om dingen te veranderen. De lijntjes zijn kort en je kunt sneller impact maken. De kennis en ervaring die ik meeneem vanuit de grotere organisaties waar ik eerder werkte, helpt om verder te professionaliseren en als business partner op te treden.”

Bij Ronald gaf de oliebakkende buurman het zetje in de juiste richting. “Mijn buurman zei ‘waarom ga je niet terug de bakkerij in, dat vond je altijd zo leuk’”, vertelt Ronald. “Toen kwam BACU op mijn pad en ging het heel snel. Tijdens een leuk gesprek met Thijs en Jan Aldenhuijsen vroegen ze of BACU wel groot genoeg was voor mij. Maar er is zoveel te doen op het gebied van operational excellence. Ik zag kansen om verbeterslagen te maken en synergie te vinden tussen de andere bakkerijen die erbij zijn gekomen. Nu ben ik operationeel directeur van alle 7 bakkerijen. Ik heb veel technologieën in levensmiddelenfabrieken gezien die BACU kunnen helpen om nog verder te professionaliseren. We gaan van eredivisie naar Champions League.”

“BACU is een familiebedrijf met een Brabants karakter. Medewerkers zijn trots dat ze voor dit bedrijf werken.”

– Ronald Buis

Warm familiebedrijf

Erik en Ronald zijn inmiddels een tijdje werkzaam bij BACU. Hoe ervaren ze dit en matcht het met hun verwachtingen? “BACU is een platte organisatie. Eigenlijk zijn het nog twee organisaties die aan het samensmelten zijn, maar het is een familiebedrijf met een Brabants karakter. Ons kent ons, toegankelijk en benaderbaar. Dat blijft, ook al zijn er nu ook bakkerijen in Almere, Doetinchem, Sneek, Zwolle, Helmond en Dordrecht. Medewerkers zijn trots dat ze voor dit bedrijf werken”, aldus Ronald. Erik vult aan: “Veel mensen voelen zich verbonden met het bedrijf. In de oorsprong van BACU zie je dat er families werken. Jan en Thijs zijn zelf de 4e generatie aan boord. Dat zie je ook in de bakkerijen terug, met veel 25- en 40-jarige dienstverbanden. Onlangs hebben we een jubilariscafé gehad om hen in het zonnetje te zetten.”

Maar het is ook een uitdagend bedrijf. “Het is niet iedere dag makkelijk”, vertelt Ronald. “Twee bedrijven samenvoegen is complex. Maar dat is precies de funfactor en hetgeen wat ik verwachtte.” Erik: “Inderdaad, dat is waarom wij zijn gekomen. Wij zijn niet op deze aarde om op de tent de passen. Wij willen juist die uitdaging aangaan. En dat in combinatie met een bedrijf dat uitdagingen zeker niet uit de weggaat, maakt het een mooie cocktail. De fun is er dus zeker.”

Kansen beetpakken

BACU is dus druk bezig met het samenvoegen van meerdere bakkerijen en het behalen van synergie. Een taak waarin Erik en Ronald een grote rol pakken. Maar welke kansen zien zij nog meer voor de toekomst? En nog belangrijker: welke bijdrage willen zij daaraan leveren?
Ronald: “Voordat ik bij BACU kwam werken, is er al een slag gemaakt in de technologische processen. BACU werkt met unieke processen zoals een vacuümkoeler. Die zorgt ervoor dat de smaakbeleving van de appeltaart nóg verser is. BACU wil dicht bij de kwaliteit blijven en unieke processen nastreven om de smaakbeleving voor de klant optimaal te maken. Om alles nog beter te organiseren, gaan we aan de slag met voedselkwaliteit-systemen en Lean werken. Ook ligt er een uitdaging om de juiste mensen aan ons team toe te voegen en te behouden.”

Erik: “Als ik kijk naar de financiën, dan zie je dat vroeger een finance functie gefocust was op het voeren van de financiële administratie. In deze tijd is dat hygiëne, dat moet gewoon op orde zijn. We zijn nu bezig met kijken hoe zaken efficiënter kunnen. Hoe maken we dag van morgen makkelijker? Als ik dan verder vooruitkijk, willen we dat onze mensen aan de slag gaan met data, inzichten, voorspellingen, uren versus output versus kwaliteit. Maar ook met data-analyses en algoritmes die ervoor zorgen dat bijvoorbeeld de onderhoudskosten omlaaggaan. Dan ben je een businesspartner voor het bedrijf en kun je verder groeien. Dat is de stip op de horizon.”

Even dromen… BACU over 5 jaar

Genoeg kansen en uitdagingen dus. Maar, waar zien Erik en Ronald BACU over 5 jaar staan?
Erik: “Ik zou samen met Jumbo en Hema een leidende marktpositie wil innemen op het gebied van brood en banket. De speler waar de markt niet omheen kan. Dat betekent groei in afnemers, in omzet en in resultaat. En ik denk dat die markt niet ophoudt bij Nederland en België. Ook in andere landen is ruimte voor groei. BACU is een bakkerij met enorm veel potentie.”

Ronald: “Het verschil tussen brood en banket halen bij een bakker of een supermarkt wordt steeds kleiner. Ook als je kijkt naar de tijd tussen bakken en kopen. Zo zijn we met de Jumbo bezig met ‘vandaag gemaakt, is vandaag in de Jumbo’. Dat is bijna onmogelijk, maar het kan wel. Toen Jumbo jaren geleden vroeg of BACU voor hen banket wilde bakken, zei Jan Aldenhuijsen: ‘op één voorwaarde, dat ik alleen maar topkwaliteit mag leveren.’ Dat is een mooie visie die ik ook ambieer en die leidend zal zijn om groei te realiseren. Ook Jumbo en Hema staan voor hele hoge kwaliteit in brood en banket en zijn daarin onderscheidend. Mensen komen terug voor de appeltaarten omdat deze gewoonweg het lekkerste zijn.”

Bak
Jij er
al iets
van?

Heeft u een vraag of een opmerking?

Neem dan contact met ons op doormiddel van het formulier.

Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt deze website gebruik van Cookies. Door op "Akkoord" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.